Wednesday, July 11, 2012

Halal Haram Pelaburan Emas & Perak - Siri 1


Pada masa kini kita dapat lihat ramai orang berpusu dan bercerita tentang kehebatan pelaburan Emas & Perak tidak kira sama ada fizikal atau buku simpanan. Saya juga turut terkena tempiasnya dan berjaya memiliki 1/4 Oz emas fizikal bergred 999.9. Namun sebagai orang Islam, kita harus memikirkan pelaburan/simpanan ini sebagai seorang Islam juga. Jangan la cakap "Aiman tak kisah". Kita kene kisah kerana itulah yang membezakan orang Islam dengan orang bukan Islam.

Bercerita mengenai emas fizikal, ada bermacam-macam jenis emas fizikal di luar sana yang boleh diperolehi dengan mudah dari pelbagai syarikat. Ianya terlalu banyak ibarat cendawan tumbuh selepas hujan seperti Public Gold, Sri Ayu, GCP, dsbg. Tak lupa juga bank-bank tempatan seperti Maybank, KFH & UOB yang menawarkan pemilikan emas fizikal. Syarat pemilikan emas fizikal yang digariskan oleh Islam sangat mudah iaitu: pembelian secara tunai, emas diterima serta merta(tiada penangguhan, emas berada di dalam simpanan penjual).

Tapi bagaimana pula dengan emas dalam bentuk buku simpanan yang ditawarkan oleh bank-bank seperti Maybank, Public Bank dan juga KFH? Halalkah? Haramkah? Baru-baru ini juga Maybank telah menawarkan pelaburan perak dalam bentuk buku simpanan. Klik sini dan sini. Buat masa ini, hanya Maybank yang menawarkan pelaburan emas dan perak dalam bentuk buku simpanan. Saya akan ceritakan lebih lanjut pada post akan datang. Tunggu ya :)

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih dengan komen anda :)